Scouting

SCOUTING IN BLITTERSWIJCK… Welpen

Onze jongste groep heet de welpen deze is voor de jeugd van 6 t/m 9 jaar. Waar gaat de welpengroep over?
De insteek van onze welpengroep is om de kinderen kennis te laten maken met scouting en de avonturen die hier bij horen.
Dit betekend dus veel buiten zijn en samen met je groep de natuur ontdekken, vuur stoken en actieve spellen die het groepsverband versterken. Wat op het begin nog wel spannend kan zijn veranderd al vaak snel in een hechte groep die veel samen optrekt. Naast de reguliere programma’s die elke zaterdag tussen 14.00 en 16.00 plaatsvinden gaan we natuurlijk ook op kamp. Op kamp gaan heet bij de Welpen bivakkeren, meestal in een blokhut of zo. Maar natuurlijk hoef je dat allemaal niet alleen te doen, dat doe je samen met een paar leiders, leidsters en de teamleider.

SCOUTS / TUSCO’S
Een groep van 20 tot 30 scouts heet een GROEP. Maar omdat je binnen scouting vaak in kleinere groepjes  speelt, is deze GROEP verdeelt in subgroepjes (een PLOEG), elk met een eigen naam en een eigen gekozen ploegleider (PL). Met zo’n ploeg beleef je dan allerlei avonturen. Je trekt er samen op uit, de wijde wereld in. Daarbij heb je dan leiders en leidsters, die je helpen en ook hier is er nog een teamleider. Wij hebben binnen onze scoutinggroep de scouts in twee groepen verdeeld. De jongste scouts hebben op zaterdagmiddag groep. Deze groep noemen we gewoon scouts. De oudste scouts noemen we Tusco’s en hebben ook op zaterdagmiddag groep.

EXPLORERS

Jongens en/of meisjes vanaf 14 jaar die al wat meer willen. Het begint al aardig op een vriendenclub te lijken. Vrienden die al wel een beetje zelfstandig hun eigen programma’s organiseren en uitvoeren. Deze Explorers hebben dan ook een eigen bestuur: een voorzitter, een penningmeester en iemand die de materialen verzorgt. Er is een begeleider bij de Explorers die het reilen en zeilen in de gaten houdt.

JONGERENTAK
De echte doorgewinterde enthousiaste scoutleden, die helemaal zelfstandig hun programma kiezen, voorbereiden, uitvoeren en nabespreken. Je bent al 18 jaar of ouder als je bij de Jongerentak gaat. Er is een soort adviseur, maar die is er maar zijdelings bij betrokken. De leden doen alles zelf. Ze dragen ook zelf bij in de kosten van hun activiteiten De meeste jongerentakkers willen ook graag leider of leidster zijn bij scouting, maar dat hoeft natuurlijk niet.

VRIENDEN
Stop je na de Jongerentak of leiderschap en wil jij je actieve loopbaan bij scouting beëindigen, dan word je automatisch lid van de “Vrienden van Scouting”. Je bent geen officieel lid meer, maar je hoort er nog wel bij. Want bij de scouting geldt:

“Eenmaal een scout, altijd een scout!”

De Vrienden komen een paar keer per jaar bij elkaar, zomaar voor de gezelligheid. Zo kunnen ze toch nog het een en ander blijven volgen.